User Experience
Jak przetłumaczyć User Experience – doświadczenie użytkownika?
Tekst ten powstał ponieważ w mojej ocenie Większości słowników nie radzi sobie poprawnie z tłumaczeniem tego wyrażenia kiedy mowa jest poprawie User Experience – gdy zwrot dotyczy np. projektowania storn internetowych lub różnych aplikacji i programów. A to z prostego powodu, że na ten Experience, czyli doświadczenie może składać się wiele czynników. Nie mniej chodzi tu po prostu o ułatwienie temu biednemu użytkownikowi obsługi naszego interfejsu (czyli tego klikalnego panelu graficznego z którego ma korzystać nasz domniemany użytkownik).
User Experience to po prostu wygoda, łatwość z korzystania/używania/obsługi przez użytkownika
Zobaczmy. Spróbujmy to przetłumaczyć.
Jak przetłumaczyć User Experience – przykład 1
Samoobsługowy dostęp do aplikacji, których potrzebują pracownicy, może poprawić User Experience i ograniczyć liczbę zgłoszeń problemów.
Zamiast pisać
Samoobsługowy dostęp do aplikacji, których potrzebują pracownicy, może poprawić doświadczenie użytkowników i ograniczyć liczbę zgłoszeń problemów.
Należy napisać
Samoobsługowy dostęp do aplikacji, których potrzebują pracownicy, może ułatwić im obsługę i ograniczyć liczbę zgłoszeń problemów.
Usability vs User Experience
Usability i User Experience to dwa pojęcia, które często są używane zamiennie lub mylone ze sobą. Jednak mają one różne znaczenia i odnoszą się do różnych aspektów projektowania interfejsów użytkownika.
Usability czyli użyteczność, sprowadza się do pojęcia ergonomii interaktywnych urządzeń i aplikacji, to poziom w jakim produkt jest łatwy w użyciu, efektywny i satysfakcjonujący dla użytkownika. W przypadku stron www i aplikacji internetowych podstawowymi kwestiami wydaje się być możliwie najbardziej intuicyjna nawigacja, umożliwienie użytkownikowi jak najszybszego dotarcia do informacji, których szuka i wreszcie przedstawienie tychże informacji w sposób, który dla odbiorcy będzie w pełni zrozumiały i możliwie prosty w odbiorze. Wg Wikipedii – ergonomia jest miarą wydajności, efektywności i satysfakcji użytkownika z jaką dany produkt może być używany dla osiągnięcia określonych celów przez określonych użytkowników.
User Experience to ogólne doznania użytkownika związane z produktem, które obejmuje nie tylko usability, ale także emocje, oczekiwania, wartości i kontekst użytkowania. Usability jest jednym z elementów User Experience, ale nie jedynym. Aby zapewnić dobrą User Experience, należy zadbać nie tylko o usability, ale także o estetykę, funkcjonalność, spójność i dopasowanie do potrzeb użytkownika.